Handel zagraniczny produktami mlecznymi

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń–marzec 2023 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła 893 mln EUR i była wyższa o 6% niż w pierwszym kwartale 2022 r.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 402 mln EUR, czyli o 9% więcej niż w okresie styczeń–marzec 2022 r.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w pierwszym kwartale 2023 r. ukształtowało się na poziomie 491 mln EUR, tj. o 4,5% wyższym niż w okresie styczeń– marzec 2022 r. Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wynoszących 600 mln EUR, a zatem to spadek o 3%, odpowiadała za 67% wpływów uzyskanych z wywozu tego asortymentu ogółem.

Głównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były: Niemcy z 18% wartości i 158 mln EUR, Czechy z 7% i 61 mln EUR, Niderlandy z 6% i 51 mln EUR, Włochy z 5% i 47 mln EUR oraz Rumunia z 4% i 36 mln EUR. Udział krajów pozaunijnych w wywozie produktów mlecznych wyniósł 33%. Przychody otrzymane z wysyłki wyniosły 292 mln EUR i były większe o 31,5% niż w pierwszym kwartale 2022 r.

Największy udział w polskim eksporcie spośród krajów pozaunijnych miały Wielka Brytania i Algieria - po 5% wartości wywozu, odpowiednio 43 mln EUR i 41 mln EUR, Ukraina – 3% i 27 mln EUR, Chiny - 3% i 25 mln EUR, a także Arabia Saudyjska - 2% i 20 mln EUR.


Tagi:
źródło: