Dalsze zwyżki cen paliw na stacjach

Średnie detaliczne ceny paliw 14 grudnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,57 zł/l olej napędowy; 4,69 zł/l benzyna 95-oktanowa (Pb98 4,88 zł/l) i 2,29 zł/l autogaz. Tym samym w połowie 49. tygodnia 2016 r. benzyna i olej napędowy drożeją 4 gr/l, a autogaz tanieje 1 gr/l (wobec notowania z 7 grudnia).

Dalsze zwyżki cen paliw na stacjach

Ceny paliw na stacjach benzynowych

Jak wskazują eksperci Polskiej Izby Paliw Płynnych, najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,51 zł/l (+6 gr/l od 7 grudnia); najdroższy zaś opolskie: 4,64 zł/l (+9 gr/l – to zarazem największe zmiany ostatnich 7 dni).

Stacje łódzkie mają najtańszą benzynę: średnia 4,62 zł/l (bez zmian przez ostatni tydzień); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,79 zł/l (+3 gr/l). Największe zmiany to opolskie: +8 gr/l przy średniej 4,75 zł/l.

Najtańszy autogaz mają w woj. podkarpackim: 2,24 zł/l (-3 gr/l); a najdroższy tradycyjnie zachodniopomorskie: 2,35 zł/l (-4 gr/l– to zarazem największe zmiany ostatnich 7 dni).

Zmiany na światowych rynkach surowcowo-walutowych, a zarazem zmiany w hurcie paliwowym polskich rafinerii w najbliższym czasie mogą przełożyć się na korektę tych wzrostów. O wszystkim zadecyduje giełda w Londynie (tzw. ceny ARA – patrz niżej) oraz w konsekwencji tego zmiany cenników hurtowych rafinerii płockiej PKN Orlen i gdańskiej Grupy LOTOS.

Ceny paliw w hurcie

W dniu 14 grudnia br. w polskim hurcie paliwowym Pb95 i ON drożeją średnio 38 zł/m3. Największe podwyżki wprowadziła Grupa LOTOS: benzyna 95-oktanowa z gdańskiej rafinerii notuje dziś +41 zł/m3 (Pb98 +49 zł/m3), a olej napędowy +38 zł/m3. Tym samym ceny hurtowe Pb95 w krajowych rafineriach uległy wyrównaniu i są takie same, a tylko nieznacznie taniej (-2 zł/m3) można w hurcie rafinerii płockiej kupić olej napędowy. Co ciekawe, mimo mrozów tanieje ONG [olej opałowy): -18 zł/m3

W pierwszych dwu tygodniach grudnia, w polskich rafineriach podstawowa Pb95 zdrożała średnio  168 zł/m3, a  diesel 190 zł/m3. Widać silną dysproporcję diesla - paliwo do silników o zapłonie iskrowym w hurcie już ok. 0,5% tańsze od tego do silników wysokoprężnych.

Ostatnie wzrosty to efekt bardzo mocnego osłabienia złotówki oraz wspieranej przez Rosję decyzji OPEC o obniżeniu limitów wydobywczych. Spekulacje światowych giełd towarowych związane z tymi czynnikami zaczynają jednak spowalniać, co daje szanse również na obniżki cen paliw cen detalicznych na polskich stacjach w drugiej połowie grudnia. Na referencyjnym dla Europy rynku ARA (jest on wyznacznikiem kierunku zmian w polskich rafineriach) po 12-proc. wzrostach między 29 listopada a 1 grudnia benzyna i olej napędowy przez ostatnie 2 dni notują już bowiem niewielkie spadki (rzędu -1%). nieznacznie tanieje również dolar.

W skali roku, w porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym „dołkiem cenowym”, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, Pb95 w hurcie jest dziś droższa 22%, a olej napędowy 29% (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] notuje w tym czasie +50%!).

W praktyce oznacza to, że dziś operator stacji paliw, kupując w polskich rafineriach benzynę czy olej napędowy, płaci prawie złotówkę więcej niż na początku roku. W wyniku tego średnia marża detaliczna polskiej stacji w 2016 r. ukształtowała się na poziomie 1,82% ceny litra paliwa.



Tagi:
źródło: